حفظ روابط با مشتریان، یکی از اصول بازاریابی و فروش است. مدیران زیرک میدانند که به انجام رساندن فروش، به معنای اتمام تجربهی خرید برای مشتری نیست. دانستن اینکه کجا، چگونه و چه زمانی مشتریان به خرید میپردازند، برای سلامت بلندمدت شرکت مهم است.
در فروشهای پیچیدهتر، به ویژه فروشهای B2B، گروه فروش اطلاعات مربوط به مشتریان احتمالی را گردآوری میکنند که برای تحلیل وارد سیستم میشوند. پس از آنکه فروش به انجام رسید، دادههای مربوط به حساب آن مشتری طبقهبندی شده و این مشتری با سایر مشتریان گروهبندی میشود. این کار، پایگاه مشتری شرکت را به وجود میآورد. نرمافزارهایی وجود دارند که مدیر فروش را قادر میسازند تا دادههای جمعآوری شده در مورد جزئیات مختلف فروش را تحلیل کنند. مدیران از این اطلاعات برای هدایت اقدامات فروش به حوزههایی استفاده میکنند که بهترین نتایج را به بار خواهد آورد. بسیاری از سیستمها مدلهای پیشبینی فروش در اختیار میگذارند که فروشهای آینده را بر اساس گرایشهای فعلی پیشبینی میکنند. این مدلها به ارزیابی نرخ رضایت مشتری هم میپردازند؛ این دادهها برای تعیین شیوهی عدم از دست دادن مشتری و تعیین نقطهی متمرکزسازی انرژی به منظور ترغیب روابط بلندمدت حیاتی هستند.